دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: حضور مردان امنیتی در لباس شخصی با بی‌سیم در مقابل و اطراف هتل پنج ستاره شرم‌الشیخ در مصر، خبر از حضور افراد مهم دولتی در این هتل می‌دهد.

جمعه شب گذشته این هتل میزبان مهمانان مهمی بود که برای شرکت در یک مراسم عروسی مهم دولتی به این جزیره آمده بودند. عروس و داماد این مجلس جمال مبارک پسر رئیس جمهور مصر و خدیجه دختر 23 ساله ثروتمندترین بازرگان این کشور بودند که در محافل عوام مصر به آنها لقب جیمی و دیجی را داده‌اند.

این عروسی از آن نظر اهمیت دارد که جمال 43 ساله پسر کوچک حسنی مبارک 79ساله است که اکنون بیست و ششمین سال حکومت و پنجمین دوره پیاپی ریاست‌جمهوری خود را می‌گذراند. جمال که از بانکداران و بازرگانان سابق مصر است در سالهای اخیر به ستاره عرصه سیاست این کشور تبدیل شده‌است.

از دو سال پیش برخی گزارش‌ها حاکی از این بوده است که جمال قرار است جانشین پدرش شود و حکومت موروثی در مصر به راه بیفتد.

این ازدواج را ناظران سیاسی در مصر نوعی پیوند قدرت و ثروت آن هم در کشوری لقب داده‌اند که هم قدرت و هم ثروت در آن فقط به گروهی خاص و کوچک تعلق دارد. این مراسم عروسی بیش از آنکه از نظر شکوه و جلالش مهم باشد و توجه همه را جلب کند، از نظر ابعاد و دامنه سیاسی اهمیت دارد. برای مصری‌هایی که هنوز انقلاب سال 1952 را به خاطر دارند و جنبش جمال عبدالناصر علیه خاندان فاسد سلطنتی مصر را از یاد نبرده‌اند، دورنمای حکومت موروثی به شدت نفرت‌انگیز است.

جنس مهمانان این مراسم عروسی از شخصیت‌هایی که همزمان در همان جزیره در یک کنفرانس بین‌المللی درباره عراق شرکت کرده بودند، کاملاً متفاوت بود. یک دیپلمات خارجی در توصیف این مراسم می‌گوید: بر اساس استانداردهای مصر، این مراسم بسیار سطح پایین بود. هنوز هیچ تصویری از این مراسم هیچ کجا منتشر نشده است، اما همه اینها از اهمیت این اتفاق کم نمی‌کند. به همین دلیل نیروهای پلیس و ماموران امنیتی تمام منطقه را تحت کنترل خود داشتند.

مردم عادی مصر چندان برایشان مهم نیست که بعد از مرگ مبارک یا بازنشسته شدن او جمال یا کس دیگری جانشین او شود. با این حال جمال چندین بار این موضوع را رد کرده است.

آخرین بار او در یک مصاحبه تلویزیونی هفته گذشته آماده شدن برای جانشینی پدرش را رد کرد. با این حال جمال مبارک برای خود شخصیت مهمی است و به عنوان معاون دبیرکل حزب حاکم دموکراتیک ملی، جایگاه حقوقی دارد. او بعد از جنگ تابستان گذشته در لبنان از این کشور دیدن کرد.

به همین دلیل تعجبی ندارد اگر از نظر مصری‌ها و حتی ناظران خارجی این مراسم عروسی بخشی از یک برنامه به دقت سازماندهی شده برای آماده کردن فضا برای به قدرت رسیدن جمال بوده است. اعضای حزب حاکم مجبور شده‌اند تا هر یک به طور رسمی به عروس و داماد تبریک بگویند.

مخالفان دولتی در دو روز اخیر در قاهره با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود، «با خدیجه ازدواج کن نه با کشور ما» نسبت به احتمال به قدرت رسیدن جمال اعتراض کردند.رئیس جمهور مصر هنوز جانشینی برای خود اعلام نکرده و قصد چنین کاری را در آینده هم ندارد، اما اتفاقات مشابهی که در سوریه با جانشینی بشار اسد به جای پدرش و در لیبی با سپردن همه کارهای مهم کشوری به پسر معمر قذافی روی داده، جانشینی جمال مبارک به جای پدرش هم اتفاق چندان دور از ذهنی نیست.

احتمال دیگر این است که ارتش مصر که هنوز پشت صحنه قدرت زیادی دارد، در موقع لازم و مناسب شخصی را به عنوان رئیس جمهور معرفی کند. در مصر این روزها این شوخی دهان به دهان می‌چرخد که حسنی مبارک به پسرش برای کادوی عروسی 77 میلیون مصری و حکومت بر آنها را هدیه داده است. 

 گاردین/ 7 می

کد خبر 21414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز